ی

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

(the prophets said: 5) and the first verse concerning joseph

with the king. and the second in the story of the irony

of the arab idolators muhammad peace be upon him (1)
peace be upon him . interpretation of the dreams

of ibn sirin khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

we also ask how often the word revelation came into the qur’an?
the word of revelation was mentioned in the qur’an

(four times as follows: interpretation of the dreams of ibn sirin

a – o almighty: o you filled oftoni in my visions if you see the

vision [joseph: 43] 2 – the verse khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

: what made us the vision that arenak only sedition to the

people and the tree cursed in the koran and fear,

what increases them only large tyranny [israa khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

: 60] 7 – the verse: the vision has ratified, we also

reward the benefactors (safat: 105).
4 – the verse: god has ratified his messenger vision of truth

(open: 27). (1) khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer
the first verse concerning the king with joseph and the

second verse, which is meant to be a vision, was appointed

by the prophet, peace be upon him khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

the night of his captivity to the holy house where he wanted

to slaughter and the fourth regarding the vision of the

apostle khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

when he saw that he would enter mecca, the interpretation

of the dreams of ibn sirin khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

kalat talali (they dream and dreams that we dream of of

two worlds) said: [yusuf: 44] 2 – qalat plate khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

(the prophets said: 5) and the first verse about joseph with

the king. and the second other arabian prophet (peace and

blessings of allaah be upon him) relied upon it in the story of (1)
peace be upon him . explain the dreams of ibn

sirin khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

we also ask that the word is often in the qur’an?
the word of revelation was mentioned in the quran

(four times the following: explain the dreams of ibn sirin

o allah! o awards! if you dream, i am full of eyes.

yusuf: 43] 2 – verse khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

khwab ki tabeer khwab main cheeta dekhne ki tabeer

: what we think is that arcan is just curse in people and only the

qur’an and the fear, only lies for the tree, they only increase a great power [israel

60] 7 verse: the approach has been verified,

we also reward beneficiaries (attributes: 105).
4 – the verse: god has acknowledged

the truth of his messenger (open: 27). (1)
the first verse about the king with yusuf and the second verse,

which means a theory, was set by the prophet, peace

according to his house, the holy house where he wanted

slaughter and was related to the fourth revelation’s

viewpoint. khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

when he saw that he would enter the box, interpreting the

dreams of ibn sirin khwab main yooz cheeta dekhne ki tabeer

اچھا خواب نعمتِ خدا وندی

حضورﷺ نے ارشاد فرمایا ” بشارتوں کے سوا کوئی چیز باقی نہیں رہی ۔ صحابہ نے عرض کیا ےیا رسولاللہ بشارتوں سے کیا مراد ہے آپ نے فرمایا سچا خواب ۔(صحیح بخاری عن ابی ھریرہ) بخاری ومسلم کی متفق علیہ حدیث ہے آنحضرت ﷺ نے ارشاد فرمایا کہ سچا خواب نبوت کا چھیاسواں حصہ ہے ۔

اس حدیث شریف معلوم ہوا کہ سچا خواب رویائے صالحہ علوم نبوت کا ایک جزو ہے اور علم نبوت باقی ہے گو انبیاءکرام کی آمد کا سلسلہ موقوف ہوچکا دوسرے لفظوں میں سچا خواب علوم نبوی کا عکس ہے۔

خواب کی اقسام

امام محمد بن سیرین ارشاد فرماتے ہیں کہ خواب تین قسم کے ہوتے ہیں ۔

1- مبشرات خداوندی –

2- تخویفِ شیطان) شیطان کے زیرِ اثر ) –

3- حدیثِ نفس یعنی ذہنی اور دماغی خیلات کا عکس –

اس تقسیم سے ظاہر ہوتا ہے کہ خواب کے تمام اقسام صحیح قابلِ تعبیر اوردر خوراعتناء نہیں ہوتے تعبیر اور اعتبار کے لائق وہی خواب ہوتے ہیں جو حق تعالیٰ کی طرف سے بشارت اور اعلام پر مبنی ہوں۔

علم تعبیر کے چھ مشہور امام
-علم تعبیر میں درج ذیل چھ آئمہ کرام کے اقوال کے بطور سند پیش کیا جاتا ہے
حضرت دانیال علیہ اسلام
حضرت امام جعفر صادق رضی اللہ تعالیٰ علیہ
حضرت امام محمد بن سرین رحمتہ اللہ علیہ
حضرت امام جابر مغربی رضی اللہ تعالیٰ علیہ
حضرت امام ابراہیم کرمانی علیہ رحمتہ اللہ علیہ
حضرت امام اسمعیل بن شوکت رحمتہ اللہ علیہ
تعبیر بیان کرنے کیلئے ضروری علوم
۔علم تفسیرعلم ضرب الامثالعلم حدیثاشعار عربعلم اشتقاق (صرف)نوادرعلم الغاتعلم الفاظ متد اَولہچنانچہ ایسے علماء ہے تعبیر بیان کرنے کے اہل ہیں جو ان علوم کے ماہر اور متقی پرہیزگار ہوں ۔

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button