khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
definition of visions and dreams in terms of
language interpretation of the dreams of ibn sirin
the visions are to gather a vision and may be pronounced
with no emphasis on actual weight. it is in the language
what sees in sleep derived khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
from the act of rai. it is originally a source like the left.
and when i have made my name for what the dreamer
has imagined, i have made a stream khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
the names and vision of distraction perception of the
sense of sight. it is said to many of his visions: (see).
and the dream of combining the h and immobilizing the lam.
khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
it is permissible to include them and say: the
dream is derived from the dream of the dream and its
meaning khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
whoever sees in his sleep a vision. it is said: a dream
of something which he saw in his sleep and the dream
of a dream and its meaning of seeing in the sleep of a
vision is said khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
a dream about the matter of any opinion in the sleep
and dream of any opinion of the vision and combination:
dreams ask here how many times received the word dreams in the koran
this word was repeated in the qur’an twice: interpretation
khwab ki tabeer khwab main yasroo keera dekhna
the dreams of ibn sirin khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
1 – qulat ta’ali (they said dreams and dreams and what we are
interpreting dreams with two worlds) [yusuf: 44] 2 – qala ta’ali
(the prophets said: 5) and the first verse concerning joseph
with the king. and the second in the story of the irony of
the arab idolators muhammad peace be upon him (1)
peace be upon him . interpretation of the dreams of ibn
sirin khwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
we also ask how often the word revelation came into the qur’an?
the word of revelation was mentioned in the qur’an (four times as follows: interpretation of the dreams of ibn sirinkhwab main yasroo keera dekhne ki tabeer
اچھا خواب نعمتِ خدا وندی
حضورﷺ نے ارشاد فرمایا ” بشارتوں کے سوا کوئی چیز باقی نہیں رہی ۔ صحابہ نے عرض کیا ےیا رسولاللہ بشارتوں سے کیا مراد ہے آپ نے فرمایا سچا خواب ۔(صحیح بخاری عن ابی ھریرہ) بخاری ومسلم کی متفق علیہ حدیث ہے آنحضرت ﷺ نے ارشاد فرمایا کہ سچا خواب نبوت کا چھیاسواں حصہ ہے ۔
اس حدیث شریف معلوم ہوا کہ سچا خواب رویائے صالحہ علوم نبوت کا ایک جزو ہے اور علم نبوت باقی ہے گو انبیاءکرام کی آمد کا سلسلہ موقوف ہوچکا دوسرے لفظوں میں سچا خواب علوم نبوی کا عکس ہے۔
خواب کی اقسام
امام محمد بن سیرین ارشاد فرماتے ہیں کہ خواب تین قسم کے ہوتے ہیں ۔
1- مبشرات خداوندی –
2- تخویفِ شیطان) شیطان کے زیرِ اثر ) –
3- حدیثِ نفس یعنی ذہنی اور دماغی خیلات کا عکس –
اس تقسیم سے ظاہر ہوتا ہے کہ خواب کے تمام اقسام صحیح قابلِ تعبیر اوردر خوراعتناء نہیں ہوتے تعبیر اور اعتبار کے لائق وہی خواب ہوتے ہیں جو حق تعالیٰ کی طرف سے بشارت اور اعلام پر مبنی ہوں۔
علم تعبیر کے چھ مشہور امام |
-علم تعبیر میں درج ذیل چھ آئمہ کرام کے اقوال کے بطور سند پیش کیا جاتا ہے 1 حضرت دانیال علیہ اسلام 2 حضرت امام جعفر صادق رضی اللہ تعالیٰ علیہ 3 حضرت امام محمد بن سرین رحمتہ اللہ علیہ 4 حضرت امام جابر مغربی رضی اللہ تعالیٰ علیہ 5 حضرت امام ابراہیم کرمانی علیہ رحمتہ اللہ علیہ 6 حضرت امام اسمعیل بن شوکت رحمتہ اللہ علیہ |
تعبیر بیان کرنے کیلئے ضروری علوم |
۔علم تفسیرعلم ضرب الامثالعلم حدیثاشعار عربعلم اشتقاق (صرف)نوادرعلم الغاتعلم الفاظ متد اَولہچنانچہ ایسے علماء ہے تعبیر بیان کرنے کے اہل ہیں جو ان علوم کے ماہر اور متقی پرہیزگار ہوں ۔ |